Hainele pot avea mai multe vieți! Startup-ul menit să diminueze conceptul fast fashion: Garderobbo creat de Ana Dodi în acceleratorul de startup-uri Upcelerator by Dreamups

La nivel mondial, 84% din hainele noastre sunt aruncate și ajung în gropile de gunoi. Dacă există impresia că lumea e salvată atunci când îmbrăcămintea este donată… greșești – doar 25% din ele ajung într-adevăr la oamenii care au nevoie de ele. Conform datelor Băncii Mondiale, industria modei generează mai multe emisii de carbon decât transportul maritim și zborurile internaționale la un loc. Participanta Ana Dodi din acceleratorul de afaceri Upcelerator, a gândit o soluție pentru ca hainele să aibă o a doua șansă și alți oameni să poată beneficia de ele. Conceptul platformei Garderobbo este de a fi un marketplace pentru cei care vor să vândă sau să cumpere haine, iar procente din aceste achiziții vor fi donate. 

Cum te numești? Povestește-ne un pic despre tine! Care este experiența și background-ul tău profesional? Cum ai ajuns la ideea că vrei să dezvolți o afacere? 

Mă numesc Ana Dodi și până acum câțiva ani am lucrat în achiziții în sectorul industrial. Idea pe care încerc să o dezvolt mi-a venit încă cu vreo doi ani în urmă. Anul acesta am rămas fără job din cauza pandemiei și am înțeles ca acum este timpul potrivit să-mi implementez ideea.

Cum a apărut ideea de startup la care lucrezi în accelerator? 

Am realizat că am (și nu doar eu, dar și ceilalți din jur) prea multe haine în garderobă pe care nu le mai port și nu am mai știut ce să fac cu ele – să le vând, să le donez sau pur și simplu să le arunc? Apoi, după câteva cercetări am aflat ca de fapt hainele pe care le purtăm au un efect mai grav asupra mediului decât emisiile cumulate ale tuturor zborurilor internaționale… Platforma la care lucrez nu reprezintă ceva revoluționar, în alte țări, dar și în Moldova există deja companii asemănătoare, dar am vrut neapărat să integrez și ideea cu donații – ca banii să fie generați din hainele pe care deja le avem.

Ce problemă soluționează startup-ul la în care activezi? 

Problema fast fashion-ului și poluării a mediului.

Ce soluție propune startup-ul tău? 

Startup-ul este o platforma pe care toți doritorii pot să vândă sau/și să cumpere haine de la alți utilizatori, iar un procent din vânzare va fi donat. 

Care a fost experiența ta de a comunica cu potențialii clienți, ce ai învățat din interacțiunea cu ei? 

De fapt, este foarte greu să începi conversația cu oameni străini, să îi convingi să vorbească când nici măcar nu poți să le spui exact la ce lucrezi, dar și mai greu este să obții date mai personale, cum ar fi adresa de email. Prima dată când am comunicat cu potențialii clienți pentru modulul “Customer Development”, din vreo 130 de oameni contactați, numai 10 au decis sa vorbească cu mine. Am învățat că trebuie să formulezi foarte bine mesajul pe care vrei să-l transmiți pentru a dobândi informațiile necesare.

Care e cel mai valoros sfat primit de la mentorii din Upcelerator?

Oricât de bine nu ar suna ideea, implementarea și mai ales validarea ei este ceea ce, de fapt, contează. Și, desigur, “fail fast, fail cheap”. (n.e. „eșuează repede, eșuează ieftin”).

Cum a evoluat ideea de la începutul programului? 

Au apărut câteva modificări în modelul de afaceri și mai multe idei despre funcții suplimentare care vor apărea ulterior pe platformă. 

Descrie echipa de fondatori – nume, prenume, ocupație de bază și rolul în startup. 

În prezent, sunt doar eu fondatoare. 

Cu ce provocări te-ai ciocnit în accelerator și în dezvoltarea ideii?

Cu lipsa competențelor tehnice pentru crearea platformei dar și cu o realizare dureroasă – nu este ușor să construiești o afacere fiind fără o echipă.

La ce lucrezi acum? 

Actualmente, creez platforma și dezvolt baza de date cu clienți. În următoarele șase luni doresc ca proiectul meu, în sfârșit, să fie prezentabil publicului mai mare, și de ce nu, să-mi măresc echipa. 

Upcelerator este organizat de acceleratorul de inovație și antreprenoriat Dreamups, partener general Orange Systems. Urmărește pagina Upcelerator și Dreamups pentru a cunoaște și alte istorii ale fondatoarelor și fondatorilor de startup-uri tehnologice.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *