Ce pot învăța startup-urile din vest de la startup-urile moldovenești?

Deși suntem deprinși să învățăm despre cele mai noi trenduri în antreprenoriat de la americani, totuși zilele acestea se întâmplă ceva foarte curios în lumea startup-urilor. Și mai ales în relația lor cu venture capital (capital cu risc înalt). Ceva care în Moldova sau în Estul Europei este o practică normală când lansezi o afacere. Despre ce este vorba? Despre profit.

Chișinău, Moldova

Mai multe startup-uri americane (Wework, Uber, Casper și altele) care au primit investiții enorme de la investitori pentru a crește rapid și a ocupa în întregime nișa de piață în care dezvoltă produsul sau serviciul au început să arate semne că nu pot să ajungă la profitabilitate, altfel spus că nu au un model de business viabil și dacă finanțarea s-ar termina acestea pur și simplu s-ar închide. 

Aceasta a stârnit mai cu seamă două mișcări importante. În primul rând startup-urile care au înțeles că se află în aceeași situație, au început să treacă de la un focus pe “creștere” la un focus pe “profit”. Au început să cheltuie banii primiți de la investitori mai atent, spre exemplu startup-ul unicorn românesc UiPath a concediat în jur de 13% din personal asta chiar dacă au ridicat (primit bani de la investitori) în ultima rundă peste 500 milioane de dolari. Alte startup-uri fac ajustări de personal dar și alte optimizari de costuri. O ajustare importantă la fel este valoarea startup-urilor și cum ele sunt evaluate de investitori.

Al doilea efect pe care îl au aceste noutăți este despre cum își ajustează investitorii criteriile după care investesc într-un startup. Tot mai mulți investitori includ prezența unui model de business profitabil în lista de criterii. Ce înseamnă asta? Înseamnă că mai puține startup-uri vor fi finanțate fără să arate profit sau fără să aibă un model viabil cum acesta se poate de obținut. De exemplu se investea în platforme cum este Instagram, unde nu exista un model de generare a profitului, ipoteza acestor platforme este ca mai întâi să acopere cât mai mult din piață și apoi având avantajul asta să dezvolte un model de profitabilitate. 

De ce în Moldova toate startup-urile sunt din start construite să aibă profit? Pentru că nu există o alta opțiune. În Moldova șansele ca să obții finanțare cum o fac în SUA sau Europa sunt atât de mici încât generând profit este unica modalitate de a finanța afacerea, așa numitul: bootstrapping. Iar asta este un fenomen extraordinar, pentru că asta înseamnă că majoritatea startup-urilor din Europa de Est sunt competitive și interesante pentru investitori conform noului criteriu: profit. 

Ceea ce noi în Moldova am făcut ca o necesitate din cauza unui dezavantaj de a nu avea acces la capital cu risc înalt, este acum un avantaj enorm. Vom reuși sa beneficiem de pe urma acestui trend? Sper 😉

Mihai Stipanov a fost implicat în lansarea mai multor afaceri tehnologice și afaceri tech-enabled. A coordonat un accelerator internațional de startup-uri și a organizat evenimente pentru comunitatea de antreprenori. S-a implicat și în societatea civilă fiind în board-ul mai multor organizații neguvernamentale internaționale. Mihai locuiește în New York, continuă să investească în startup-uri cât și în companii publice.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *