Din primul an de liceu, Tudor avea dorința de a se afirma. A fost selectat „deputat” în Parlamentul Copiilor, iar pentru a continua activitatea în programul dat, el a dezvoltat un ziar școlar. Ziarul dat a devenit o platformă de exprimare a copiilor din liceu.
„În 2002 am primit titlul de cel mai activ voluntar al anului. Activitatea din liceu a fost mai mult antreprenoriat social deoarece ceea ce făceam noi rămânea în dezvoltare. Ziarele nu erau distribuite gratis, dar se vindeau pentru o sumă care ne ajuta să acoperim tipărirea și ședințele redacționale.”
Tudor a început antreprenoriatul propriu-zis când devenit student
Cu experiența din școală, când a venit la universitate, primul lucru ce l-a făcut a fost creare gazetei facultății. În ziar erau scrise toate problemele cu care se confruntă tinerii de la Facultatea de Relații Internaționale, Științe Politice și Administrative, de la Universitatea de Stat din Moldova.
„Fiecare al doilea student cumpăra ziarul din facultate. Conceptul era unul simplu, ca să-l poți citi în timp de o pauză. Era o bătaie de cap pentru administrația facultății deoarece enumeram problemele sociale ale studenților.”
În acel an, Tudor a cunoscut și alți tineri activi în diferite comunități din țară. Aceștia s-au unit și au format ONG-ul „Centrul Tânărului Jurnalist din Moldova” și această organizație ajuta tinerii din țară să-și dezvolte ziarele lor.
În 2002 erau aproximativ 19 ziare în țară, iar în 2007 numărul a crescut peste 115.
„Am dezvoltat un ziar național, care avea o distribuire săptămânală de 5 mii de exemplare prin chioșcuri și universități. După un an și jumătate, ziarul a fost închis deoarece cheltuielile și întreținerea unui ziar național sunt destul de mari. Simțeam atunci, în 2007 că tinerii preferă totuși să stea mai mult online. Facebook a apărut în acea perioadă în Moldova, iar oamenii încet, migrau spre rețelele de socializare.”
În 2007 este creat unimedia.md
„Practic în doi – trei ani, de la 200 de utilizatori pe zi site, numărul a crescut la 40 de mii pe site. Am întors toate datoriile încă pentru perioada când făceam ziarul național, iar în doi – trei ani, site-ul a devenit profitabil. În 2014 – lăudați de unii și criticați de alții, am făcut EXIT din această afacere, respectiv a fost primul exit în online-ul moldovenesc.”
Tudor povestește că alături de unimedia.md, ei reinvesteau banii câștigați în business: „Simțeam pe parcurs necesitatea unor platforme nișate pentru antreprenori. Astfel, de la produsul nostru mediatic, au apărut și alte inițiative antreprenoriale: Agora, AdCenter și Sensmedia.”
Rețeta unică a succesului nu există
„M-am dus la facultate să am studii în științe politice deși am absolvit cu o diplomă în drept. Însă nu am activat mult timp în acest domeniu, deoarece toată viața mea a fost axată pe antreprenoriat. Am lucrat mult timp în presa online, adică presa digitală, servicii de publicitate, IT și iată acum, activez în domeniul fintech. Viața te duce în anumite domenii în care niciodată nu o să le poți anticipa. Trebuie să vă urmați intuiția și ceea ce vă creează plăcere.”
Sfaturi de la Tudor Darie pentru cei care vor să începe un startup
„Încercați să vă imaginați cum o să arate Republica Moldova sau lumea peste 5-10 ani. Încercați să găsiți soluții la elementele de puzzle care lipsesc. Luați o problemă tradițională, existentă și dacă poți să o rezolvi altfel, cu cheltuieli mai mici, nici nu știți cum ar putea fi următorul unicorn.
Validează problema ta cu alte opinii. Nu uita: problemele oamenilor în vârstă de 80 de ani nu sunt cele a adolescenților de 18 ani.”
Unicul lucru constant în zilele de astăzi este schimbarea.
Startup School este unicul program educațional despre antreprenoriat tehnologic destinat tinerilor liceeni din Republica Moldova, prin care își propune popularizarea inovației, modelelor de business scalabile și crearea afacerilor cu misiune în rândul tinerilor.
Startup School este organizat de acceleratorul de inovație și antreprenoriat Dreamups, partener general, Orange Systems, cu suportul EFSE Entrepreneurship Academy și Librăria Bestseller.