Suntem Valeria și Tina, studentă la facultatea de farmacie a Universităţii de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” și, respectiv, studentă la specialitatea Animație în cadrul facultății de arte plastice și design a Universităţii Pedagogice de Stat „Ion Creangă” și co-fondatoarele afacerii Gratitude.
La un eveniment din universitate, am aflat despre Orange Digital center şi Business Campus. În ciuda diferențelor noastre în domeniile de studiu – medicina pentru mine și animație pentru Tina, am hotărât să aplicăm împreună, mai ales că aveam o idee de afacere încă din clasa a 9-a.
Desigur, a fost o provocare
Cu un program deja plin cu activități și, așa cum Valeria deja avea un job, participarea în program a fost provocatoare, dar, un pas crucial pentru cariera noastră de antreprenoare. Nu am aplicat pentru premiul final, dar pentru cunoștințe, conexiuni cu mentorii și speakerii, ceea ce credem noi că ne-a conturat prezentul.
Într-o afacere, unde sunt bani, există şi potențial de conflicte
Evident, într-o afacere unde sunt implicați bani, există potențial de conflicte. Cred că, chiar dacă vor apărea neînțelegeri în design sau în alte aspecte, vom reuși să le rezolvăm și să identificăm un compromis. Nu ne temem că afacerea va afecta relația pentru că suntem prietene din clasa a 6-a, avem cunoștințe în psihologie și experiență în rezolvarea conflictelor, așa că nu ne facem prea multe griji în acest sens.
Am aplicat în program cu 2 idei diferite
În etapa online a programului Business Campus am participat cu 2 idei diferite, Tina dorea să dezvolte o afacere de cadourilor personalizate, în timp ce eu mă focusam pe implementarea unei afaceri în reciclare.
La Bootcamp, am decis să îmbinăm ideile noastre și să continuăm cu un concept comun. Experiența online a fost mai ușoară pentru mine, în timp ce Valeria, având responsabilități de job, a întâmpinat dificultăți în a participa activ. Cea mai valoroasă învățare a venit din cele 3 zile de Bootcamp. Interacțiunea fizică, întâlnirea cu viitorii parteneri, crearea de cutii și pregătirea unui pitch au contribuit semnificativ la dezvoltarea afacerii Gratitude.
Gratitude – cutii cu infuzii de ceai personalizate
Am observat că majoritatea ceaiurilor din supermarketuri conțin aromatizatori care nu sunt benefici pentru sănătate. Găsirea unui ceai de calitate, potrivit pentru fiecare persoană, ia mult timp. Am realizat că nu suntem singurele în această situație, ci că mulți oameni din Moldova se confruntă cu aceeași problemă.
Astfel, am decis să creăm cutii cu infuzii de ceai personalizate pentru a oferi o soluție atât consumatorilor individuali, cât și companiilor care doresc să ofere cadouri personalizate angajaților.
Totodată, am identificat oportunitatea de a oferi o alternativă la cadourile tradiționale, cum ar fi băuturile sau ciocolata, care pot afecta sănătatea. Ceaiul este opțiunea perfectă, fiind o băutură apreciată de majoritatea oamenilor.
Scopul nostru este să acoperim diverse piețe și categorii de clienți. Ambalajul nostru este unul ecologic pentru a pentru a minimiza impactul negativ asupra mediului.
Am validat ideea în 72 ore de bootcamp la Orange Digital Center
Bootcamp-ul a fost o provocare intensă pentru noi. Mentorii ne-au dat task să vindem produsul nostru chiar în cele 72 ore ca să validăm ideea.
Deși părea greu la început, am reușit să vindem 5 boxe cu infuzii personalizate participanților Business Campus. Mai mult, am securizat o comandă pentru o companie care îşi doreşte să ofere cadouri personalizate angajaţilor, cu ocazia sărbătorilor de iarnă.
Totodată am făcut pe loc customer discovery, am oferit ceaiul nostru din infuzii personalizate participanților din bootcamp și am primit feedback pozitiv:, ei au apreciat gustul și efectul revigorant al ceaiului nostru.
Pitch-ul era de doar 3 minute
Ziua a treia de bootcamp a fost stresantă.
Pe ultima sută de metri, în mod agil, am adăugat o idee nouă: să aducem o boxă personalizată pe masă și să servim juriul cu ceai în timpul pitch-ului. Am găsit o boxă de la un alt participant, am pregătit ceaiul și infuzia. Apoi ne-am dat seama că suntem a 7-a prezentare, dar noi trebuie să aducem ceaiul pe masa juriului fără a face gălăgie.
Înainte de a urca pe scenă, trebuia să așezăm ceaiul, boxa personalizată și borcanul cu ceai pe masa juriului, să turnăm ceaiul în cești, și să facem toate acestea în doar 30 de secunde, înainte de a începe prezentarea. Ne-am concentrat să nu vărsăm ceaiul peste laptopuri. Au fost cele mai stresante 30 de secunde din bootcamp.
Însă, pe scenă, emoțiile s-au schimbat rapid. Pitch-ul era de doar 3 minute și aveam mai multe slide-uri. Le-am selectat pe cele mai importante și ne-am prezentat bine. Totuși nimeni din juriu nu a avut întrebări, lucru care ne-a pus pe gânduri.
Nu ne-am așteptat să câștigăm
Deși credeam în ideea noastră, Gratitude, anunțul că am câștigat ne-a prins pe nepregătite. Am fost șocate, dar și încântate, că munca noastră a fost recunoscută și apreciată atât de public, cât și de mentorii noștri.
Vom continua să creștem. Planul este să extindem gama de produse cu varietăți terapeutice, precum ceaiuri revigorante și infuzii pentru relaxare și oboseală, să creăm noi cutii personalizate pentru cadouri. În plus Valeria va oferi consultații clienţilor în a alege infuzia potrivită, în funcţie de necesitățile individuale.
Cu banii câștigați la Business Campus vom face niște testări de produs, efecte benefice pentru sănătate și customer development. De asemenea, vom face un workshop pe utilizarea cutiilor noastre. Vom îmbunătăți pagina web a afacerii prin reclamă, noi postări.
Trebuie să încerci, să pui în practică ideile
O recomandare pentru studenții care doresc să aplice în program este să-şi înțeleagă motivația și să o noteze într-un loc vizibil, astfel încât să râmână motivaţi în momentele dificile și să continue.
Totodată, este esențial să încerce și să-şi testezi ideile. Noi, de exemplu, am descoperit Gratitude doar după ce ne-am implicat în program.
Valeria Galațan și Tina Cîrlig sunt fondatoarele a uneia dintre cele 10 idei câștigătoare a programului național de antreprenoriat Business Campus, lansat de Fundația Orange, în parteneriat cu Proiectul Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie, implementat de Acceleratorul de Inovații și Antreprenoriat Dreamups, sub umbrela Orange Digital Center.