Founders stories: Get inspired with Mădălina Ciocanu, CEO at TOK

Pentru Madalina, TOK nu este doar un business, ci o extensie a poveștii sale personale. De la studii academice prestigioase la Columbia și Oxford, trecând prin lumea electrizantă a muzicii ca DJ și până la consultanță pentru reforme în domeniul educațional, Mădalina a păstrat mereu în centrul atenției sale comunitatea, educația și arta.

În ochii Mădălinei, fiecare artist are o poveste de spus, o lecție de împărtășit și un vis de urmărit. TOK este puntea care le conectează pe toate acestea, iar ea este arhitectul și protectorul acestei viziuni.

Începem cu o notă personală. Cum arăta viața ta în perioada pre-Dreamups?
Ei bine, aveam un program destul de neconvențional. Mixam muzică până la 5 dimineața, apoi mă schimbăm și mă întâlneam cu Ministerul Educației din Paraguay la 8 dimineața. A fost o combinație inedită.

Interesant! Parcă ai fi avut două vieți separate. E ca și cum ai fi fost un agent sub acoperire.
Așa este, a fost ca un joc de echilibristică între pasiunea mea artistică și profesională.

De unde vine inspirația și ideea de bază pentru TOK?
TOK a început ca o continuare naturală a tezei mele de masterat. Am studiat sistemele de educație indigenă din 17 localități în Oaxaca, Mexico, unde focalizarea era pe centralizarea comunității ca sursă de înțelepciunea, în linie cu curriculum național si alte surse ‘certificate’. Adițional, eram rezidentă la Universitas de la Tierra, o ‘universitate’ alternativă (neoficială/certificată), , unde fiecare membru trebuia să contribuie cu vreun atelier/lectură/ceva pentru a avea acces la universitate. Acest concept de schimb de cunoștințe, de barter, m-a intrigat profund.

Și cum a evoluat acest concept în TOK?
Am fost inspirată de puterea comunităților și de impactul mentoratului. TOK s-a născut din dorința de a centra comunitatea artistică în sine ca sursa de cunoștințe și susținere pentru dezvoltarea artiștilor. Principala noastră sursă de inspirație a fost Șezătoarea din România și Comunalidad din Oaxaca. Ambele pun accent pe partajarea cunoștințelor în cadrul comunității.

Din această perspectivă, cum ai defini TOK într-o manieră simplă pentru publicul larg?
TOK este o platformă inovatoare care permite artiștilor și creatorilor să își împărtășească și să își dezvolte abilitățile într-un mediu de sprijin și colaborare. Fiecare membru este simultan mentor și beneficiar de mentorat, iar noi promovăm un sistem de schimb de cunoștințe, în formatul barter sau troc.

Este formatul de barter ceva obișnuit în Moldova?
De când m-am întors în țară, am observat o dorință în rândul oamenilor de a păstra și a transmite tradițiile. Când am dorit să învăț mai mult despre meșteșuguri tradiționale, am fost surprinsă de generozitatea meșterilor și a folcloriștilor care nu doreau nicio compensație financiară pentru cunoștințele lor. A fost o reamintire că unele lucruri nu pot fi evaluate în bani.

Este evident că TOK este profund influențat de ideea de comunitate și colaborare. Dar, în esență, care este problema pe care TOK încearcă să o rezolve pentru artiști?
La bază, TOK se adresează accesului limitat la procesul de dezvoltare și experimentare a artiștilor în afara educației ‘formale’ sau cursurilor sau resurselor inaccesibile. Ideea de bază e susținerea artiștilor prin mentorat personalizat pentru a-și materializa energia lor creativă. Și arta este, cred eu, cel mai fertil domeniu pentru un sistem de barter, pentru că creativitatea nu poate fi comparată, in competiție, chiar dacă sistemul nostru economic încearcă 😉 Realitatea este că arta este adesea un act de canalizare a creației, care e foarte unic și incomparabil pentru fiecare din noi. Dar este și o responsabilitate pe pentru a onora această energia creativă care ne mișcă. La TOK, vrem să onorăm această energie prin a forma un anturaj care dispune creării.

Zici de “energia creatoare”care ne mișcă. Ce înseamnă, mai exact, pentru tine această energie?
Energiile creative sunt acele impulsuri, inspirații și pasiuni interioare/exterioare/in-between care ne motivează să creăm. Fiecare artist, fie el muzician, scriitor, dansator sau pictor, simte această forță internă care îl împinge să se exprime, să creeze și să împărtășească cu lumea.

Deci, această energie internă este un fel de chemare? Self therapy?
Ambele! Dar devine și o responsabilitate. Odată ce recunoști că ai această energie, ai opțiunea de a lucra cu ea și a o transforma în ceva concret sau de a o ignora. A nega această energie poate duce la o senzație de neîmplinire. De exemplu, când nu mă dedic muzicii, simt că mă ofilesc. Pentru un artist, este esențial să accepte și să canalizeze această energie, să se conecteze la procesul de creație. Deși lumea poate vedea arta ca o competiție, în mod special în contextul legilor economice, dar la nivel spiritual, fiecare artist este unic și inegalabil.

Cum definești un artist în contextul TOK?
TOK are o abordare deschisă. Considerăm că oricine simte acea energie creatoare și dorește să se exprime și să împărtășească poate fi considerat artist. Nu ne revendicăm dreptul de a defini sau a restricționa cine este sau nu artist. Acesta este motivul pentru care am ales să ne axăm inițial pe artele creative, deoarece recunoaștem vastitatea domeniului artistic.

Se spune că matematica este și ea o formă de artă. Cum te poziționezi față de această idee?
(Râzând) Așa este! Fiecare domeniu, fie el științific sau artistic, are propria sa frumusețe și profunditate. De aceea, la TOK, suntem deschiși la diversitate și recunoaștem valoarea fiecărui individ și a contribuției sale unice. Mergem pe un drum mai specific acum, dar avem viziuni mari pentru viitor.

Schimbând un pic direcția, spune-mi despre experiența ta cu Dreamups în cadrul Upcelerator și impactul lor asupra TOK.
Dreamups a apărut la momentul oportun pentru TOK. Ne-am cunoscut cu echipa când mixam ca DJ la una din petrecerile voastre . A fost chiar simbolic că participarea mea la Upcelerator a fost un schimb pentru setul meu de DJing, totul a început cu acest barter. În afara cunostintei de ‘business’ oferite, cel mai mult am apreciat filosofia de open-source care stă la baza Dreamups. Mentorul meu, Adrian Pleșca, mi-a fost ca o ancoră în lumea nouă și haotică a antreprenoriatului (și o mare inspirație cum poate arăta mentoratul).

Crezi că societatea noastră are nevoie de un astfel de approach?
Absolut. Adesea, avem tendința de a ne reține, de a fi rezervați și de a nu cere ajutorul atunci când avem nevoie. Cu toate acestea, Dreamups m-a făcut să mă simt confortabilă, să ies din zona mea de confort și să cer ajutor. Am apreciat că Dreamups nu este ancorat în tradiționalism de a transfera informație, ci în inovație și sprijin de a descoperi acest domeniu nou.

Nu pot să nu te întreb, cum te-ai simțit în timpul acceleratorului Upcelerator?
Am fost impresionată de dedicarea și generozitatea membrilor echipei si a mentorilor externi. Adrian mi-a fost un mentor, acum prieten, de aur. Veronica a fost atât de deschisă cu informația si ajutorul oferit. Elena mi-a arătat că leadershipul poate arăta…altfel. În acest ecosistem, simți că dacă un membru reușește, atunci întreaga comunitate reușește.

Fă-mi cunoștință cu echipa ta. Cine sunt oamenii din spatele TOK?
Haide să-ți fac o introducere rapidă! Eu, (zâmbind) sunt inițiatoarea. Mamiko Nagasaka e geniul nostru tech, iar Karina Castellanos ne face să arătăm bine cu designul. Benjamin Gerstner ne ajută cu partea legală, iar Adrian Pleșca este consilierul nostru de nădejde. Ce mai, avem o echipă de vis!

La ce lucrați acum? Și care sunt planurile voastre pe viitor?
Momentan, ne concentrăm pe dezvoltarea și optimizarea platformei noastre MVP. Pe termen lung, dorim să sporim implicarea comunității prin evenimente și ateliere și să ne asigurăm că rămânem sustenabili financiar, reinvestind în comunitate.

Cum vă găsim?
Ușor! Ne puteți vizita pe site-ul nostru tradeofknowledge.info sau ne puteți urmări pe
Instagram la @tradeofknowledge.

Când ai privilegiul de a întâlni o personalitate precum Mădalina, realizezi că există suflete care trăiesc pentru a crea și a inspira. Cu rădăcini în artă și cu un spirit neînfricat, Mădalina reprezintă exemplul perfect de pasiune combinată cu profesionalism. TOK este un reflex al acestei pasiuni – o manifestare a viziunii sale despre comunitate și cunoaștere. Fie că ești un artist în căutare de inspirație sau pur și simplu cineva care dorește să înțeleagă profunditatea lumii artistice, TOK merită să fie pe radarul tău.

Intră în lumea TOK și vezi dacă rezonează cu tine, așa cum a făcut cu mine.

Djulia Bishir, Head of Communication at Dreamups

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *