Despre piață și competiție în lansarea unui startup cu Bogdan Colceriu și Tudor Darie

La început de cale pentru un startup este foarte important să identifice piața și competiția. În modulul Market and Competition din Upcelerator, mentorii Bogdan Colceriu și Tudor Darie au explicat și prezentat exemple din propria experiență cum să calculezi piața și să identifici concurenții.

Despre mentori

Bogdan Colceriu – are peste 10 ani de experiență în scena de startup din România, a co-fondat Trilulilu, cel mai popular serviciu de streaming video, este co-fondator al Okian, cea mai mare librărie online din România, cât și co-fondator Risky Business, primul accelerator pre-seed din România.
Acum, Bogdan conduce Frisbo în expansiunea sa europeană, remodelând logistica printr-un serviciu de e-fulfillment, care integrează stocul magazinelor online, cu operatorii de hale și depozitare și cu operatorii de curierat, totul într-o singură platformă.

Tudor Darie – Tudor are 14 ani de experiență antreprenorială în calitate de co-fondator și manager în câteva domenii de afaceri – fintech, online media, e-commerce și publicitate online. A fost implicat în crearea și dezvoltarea de echipe, a ocupat poziții de conducere și a negociat contracte de investiții.
Cel mai recent startup fondat de Tudor este Fagura.com, un startup în domeniul fintech, unde ocupă poziția de CEO. Este un marketplace de credite, bazat pe tehnologia p2p lending, unde se întâlnesc oamenii în căutare de împrumuturi la un procent mai mic decât pe piața financiară cu investitorii interesați de un profit mai consistent față de depozitele bancare.

Piața și competiția în lansarea unei afaceri

Strategia oceanului albastru, demonstrează  că succesul durabil vine nu din înfruntarea concurenților, ci din crearea de „oceane albastre” – noi spații de piața nevalorificate.

Foarte mulți antreprenori atunci când identifică o problemă reală cu care se confruntă mulți oameni, identifică soluții care îi poziționează într-o zonă extrem de competitivă. Elementul de inovație însă poate să aducă startup-ul într-o zonă unde nu există competiție, ceea ce înseamnă costuri mult mai reduse și respectiv și un profit mult mai mare.

Tudor a prezentat un exemplu din propria experiență pe când dezvolta ziarul național pentru tineri  „Asta DA” și mai târziu au ajuns să lanseze primul portal online de știri din Republica Moldova Unimedia.info.

„În anii 2006-2007 noi dezvoltam un ziar național pentru tineri „Asta DA”, am ajuns într-o perioada la 5 mii de exemplare de ziar vândute săptămânal. Chiar dacă produsul era unul minunat, logistic era foarte complicat să reușim să distribuim acest ziar în fiecare săptămână, în toată rețeaua la nivel național. Până la urmă am înțeles că de fapt tinerii sunt un pic mai leneși, nu preferă să meargă la chioșcuri, ceea ce era firesc. Noi am sesizat o problemă că tinerii nu aveau acces la informație interesantă și utilă pentru ei, noi am dezvoltat acest produs prin care le ofeream această informație, însă modalitatea prin care ofeream această informație nu era neapărat cea mai apropiată pentru ei. La o anumită etapă  am înțeles că dacă continuăm cu această strategie, pe termen lung vom eșua, respectiv am decis să oprim editarea acestui ziar în 2007 și toată echipa de la ziar am migrat-o către primul site de știri din Moldova Unimedia.info. Așa a apărut primul site de știri din Republica Moldova. Dintr-o piață extrem de aglomerată dacă vorbim de ziare, am ajuns într-o zonă unde practic nu exista deloc competiție, noi fiind primul site de știri online am reușit repede să creștem.” 

Atunci când vreți să dezvoltați un anumit produs nu neapărat trebuie să vă străduiți să fie science fiction la nivel de tehnologie, dacă problema pe care o are consumatorul este reală și o puteți rezolva cu costuri minime, atunci faceți asta. 

Un exemplu în acest fel, este Airbnb care este cel mai mare hotel din lume fără nici o cameră de hotel, ei în primul rând au eliminat această bătălie pentru a-ți dezvolta un brand extrem de cunoscut în rețeaua de hotele și au eliminat în totalitate costurile legate de branding.

Bogdan a povestit despre experiența lui ca și co-fondator Triluliu, care este cel mai popular serviciu de streaming video și ulterior a fost evaluat la 2.5 mil de euro, Bogdan menționează că a fost mai mult despre noroc și mai puțin despre planificare și calcularea pieții. 

„Din 2007 piața a devenit cu mai mult mai competitivă în orice ai vrea să creezi și este foarte important să înțelegi realitatea pieței și cum aceasta lucrează, pentru a putea scala afacerea ta și să poți să primești mai multe runde de investiții.”

Pentru o creștere rapidă este nevoie să cunoști care este aproximativ valoare de piață a companiei. 

„Acum dezvolt un startup care se numește Frisbo, este ca un Uber în domeniul logisticii pentru depozite, noi nu avem depozite, noi scalăm cu ajutorul altor depozite, care nu sunt ale noastre, și asta ne-a permis să scalăm produsul în afară României și să ajungem în Ungaria, Polonia, Slovacia și Bulgaria. Prin intermediul la acest startup am ajuns să calculez piața, să fac pitching în fața investitorilor și am primit o investiție în valoare de 1.2 mil. euro câteva luni în urmă”, a relatat Bogdan.

Care este diferența dintre o afacere tradițională care nu este scalabilă și un startup care poate fi scalat foarte rapid?

„Tot timpul îmi place să explic diferența dintre business tradițional și startup. Nu orice companie care este nouă este un startup, un startup este definit prin scalabilitate, este o companie care poate să fie scalată foarte repede, pe când afacerea tradițională este o companie care crește organic, îți aduce suficient venit, trăiești foarte bine, chiar poți deveni bogat, dar nu este investibil de Venture Capital Funds (Capital de risc), și nu poate fi scalată foarte repede. Într-o afacere tradițională dacă ai nevoie de bani, te duci la bancă și ceri un credit, demonstrezi că ai un venit organic în companie, dar într-un startup când ceri investiții de obicei ai zero venit și chiar poți fi în minus și totuși unii reușesc să primească investiții de milioane de dolari. Fiindcă investitorii din capital de risc au nevoie de un singur startup, care poate să le întoarcă toți banii înapoi și să facă și profit, chiar dacă au investit în mai multe startup-uri care nu au fost de succes”, a menționat Bogdan.

Upcelerator este organizat de acceleratorul de inovație și antreprenoriat Dreamups, partener general Orange, cu suportul EFSE Entrepreneurship Academy și realizat cu sprijinul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Suediei în cadrul Proiectului ”Tekwill”.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *