Despre tendințe globale, Silicon Valley și cum antreprenorii locali ar trebui să se adapteze

Fie Inteligența Artificială, date relevante, medicină personalizată, lucru la distanță, sau alte tendințe, ele nu vor fi utile dacă nu înțelegem care este originea lor și cum, corect, adoptăm aceste tendințe pentru a construi o afacere profitabilă. 

De multe ori spuneam că atunci când locuiam în San Francisco, locuiam în viitor. Testăm aplicații care nu existau în alta parte, mergeam la evenimente tech care nu existau în alta parte, mergeam pe scutere electrice on-demand, sau vedeam cu ochii mei cum tendințele abia încep, cum ar fi mindfulness, și cred că cea mai mare diferență dintre Silicon Valley și majoritatea antreprenorilor din lume este că ei creează aceste tendințe. Își imaginează un viitor aproape imposibil unde soluția lor există și dezvoltă afaceri cu aceste soluții contraintuitive.

Antreprenorii din Silicon Valley sunt deseori învinuiți că sunt cu capul în nori și nu crează soluții practice imediat, ei urmărind mai degrabă o schimbare la nivel de comportament uman decât să ofere o soluție care este doar puțin mai bună. Pe de altă parte, ar fi foarte trist dacă toți antreprenorii s-ar gândi doar cum sa profite imediat și ar crea afaceri în care nu există inovație. Iar 99 de procente din afaceri sunt afaceri me-too, afaceri care oferă același produs, sau serviciu. Avem nevoie de mințile bizare din Silicon Valley, și da, nu doar acolo ele există. Avem nevoie să gândească futuristic, să ne inspire și să lanseze tendințe noi. În același timp, există un potențial enorm în localizarea inovațiilor și adaptarea anumitor tendințe globale.

San Francisco, California

Tendințele au o proprietate foarte curioasă, dacă încercăm să construim o afacere în baza unei tendințe, probabil, ne apucăm de ea prea tarziu. Totuși, de multe ori, tendințele ne ajută să ne inspirăm, adaptând aceste tendințe la alte domenii. La fel, există și riscul că adoptând un trend, acesta să nu mai fie popular. Un antreprenor trebuie să cunoască tendințele, dar de fiecare dată să adopte doar pe acele tendințe care rezistă în timp. 

Scopul unui antreprenor este să folosească aceste tendințe ca un instrument de a-și realiza misiunea companiei, de cele mai multe la o tehnologie nouă, sau un trend nu se caută probleme care ar putea să le rezolve ci există deja o problemă (de dorit la potențialii consumatori) care necesită o nouă abordare și atunci un nou trend poate oferi o nouă soluție problemei identificate. Acest moment este foarte important, am făcut această greșeală de mai multe ori când exista o tehnologie și încercam să-i găsim aplicații profitabile, fără a avea o problemă reală, sau un consumator în minte.

Un alt element important este cum înțelegem originea unei tendințe. De exemplu, au fost și încă sunt un trend spațiile de coworking care există acum în aproape toate orașele din lume. La prima vedere trendul este clar: spații de lucru unde freelancerii și antreprenorii împart spațiu comun și beneficiază de prezența fiecăruia creând o atmosferă productivă, sau de colaborare între ei. Totuși, incubatoare existau de mult timp, iar originea acestui trend are o problemă mai sistemică: în SUA este foarte dificil să inchiriezi spațiu de lucru pe termen scurt, în unele orașe doi ani este contractul minim, și dacă ești o companie de doi, sau patru oameni, atunci de multe ori, sau nu ai capacitate de plată, sau nu poți planifica expansiunea companiei și lărgirea echipei. Să presupunem că încercăm să adoptăm un astfel de trend fără a înțelege originea lui, atunci există riscul ca beneficiarii să aibă soluții alternative și la fel de accesibile (și nu neapărat alte spații de coworking).

Acum că ne-am clarificat cum să adaptăm tendințele, să vorbim despre cele mai interesante la nivel global. 

În domeniul de comunități de oameni, tendințele sunt ca să se formeze mai multe mega orașe, în același timp oamenii vor circula mai des între orașe, sau chiar țări diferite, se vor cumpăra mai puține locuințe și tot mai mult se vor folosi servicii de sharing, experiențele pe care le au oamenii au o mai mare pondere în bugetul cheltuit al fiecărei persoane versus lucruri.

Tendințele legate de muncă sunt de a se angaja oameni la distanță nu doar local, joburile trebuie să aibă mai mult sens pe deoparte iar pe de alta multe vor fi automatizate. Tot mai multe persoane vor lucra din cafenele sau la distanță. 

În economie se va încerca să se elimine intermediarii, în același timp multe din servicii se vor localiza și personalizarea lor va crește, vor fi mai multe sisteme accesibile de plată, inclusiv criptovalută.

În domeniul educației va scădea costul educației și educația va fi mai accesibilă, multe din cunoștințe nu vor fi tehnice dar mai mult “soft skills” sau inteligență emoțională, educația va fi mai personalizată și cu mai multe elemente de gamification. 

În tehnologii continuă tendința de a digitaliza cât mai multe procese, mai mulți senzori vor crea mai multe surse de date, și mai multă inteligență artificială, și o nouă etapă în dezvoltarea 3D printerelor.

În general crește intensitatea schimbărilor și aceasta este o provocare aparte cum oamenii vor reuși să țină pas cu toate schimbările, de aici vor apărea și efecte adverse cum ar fi atenția scăzută, mai mult stres și anxietate. 

Cu toate astea lucrurile vor părea că se simplifică, în viața de zi cu zi, cel puțin vom avea așa un sentiment. Sper 😉

Mihai Stipanov a fost implicat în lansarea mai multor afaceri tehnologice și afaceri tech-enabled. A coordonat un accelerator internațional de startup-uri și a organizat evenimente pentru comunitatea de antreprenori. S-a implicat și în societatea civilă fiind în board-ul mai multor organizații neguvernamentale internaționale. Mihai locuiește în New York, continuă să investească în startup-uri cât și în companii publice.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *